Припустимо, ви маєте ідею для стартапу і переконані, що вона стане революцією та принесе вам мільйони. Проте, статистика – річ вперта: 3 з 4 стартапів прогорають в перші три роки існування. Що робити, аби потрапити в меншість та досягти успіху? Перш за все – рахувати гроші. Саме для цього призначений метод unit-экономики, розповідає vc.ru.

Читайте також: Колективна кібербезпека: п'ять небанальних порад, як протидіяти шахраям і кіберзлочинцям

Що це таке

Юніт-економіка (unit economics) – це метод, що дає змогу прорахувати прибутковість бізнес-проєкту через оцінку прибутковості окремої одиниці товару чи одного клієнта. Іншими словами, це новий підхід до оцінки ефективності бізнес-моделі на етапі стартапу. Важливо: бізнес-проєкт стане успішним лише за умови, що окрема одиниця товару або послуги приноситиме прибуток.

Алгоритм дії механізму Unit

  1. Клієнти купують продукт, ви отримуєте кошти від потоку.
  2. Один клієнт – один "юніт" (одиниця розрахунку).
  3. Рахуємо витрати на обробку одного юніта та кошти, які він нам приніс – отримуємо чітке розуміння про його прибутковість.
  4. Розраховуємо те саме для потоку клієнтів та отримуємо чіткий прогноз для цілої компанії.

Зверніть увагу: поняття "юніт" залежить від специфіки бізнесу. Воно стосується не лише певного клієнта – людини чи компанії, котрі заплатили кошти за продукт. На приклад: якщо ви продаєте інформацію, юнітом може виступати підписник та рекламодавець.

Які можливості відкриває unit-економіка?

  • оцінити ефективність основних каналів продажу
  • порахувати вартість та рентабельність залучення клієнта
  • знайти точку беззбитковості
  • прорахувати можливий дохід від інвестування
  • проаналізувати перспективи компанії

Однією з найцінніших переваг юніт-методу є можливість визначити перспективи бізнесу ще на етапі ідеї. Так, юніт-економіку рекомендують застосовувати під час запуску стартапу та при залученні потенційних інвесторів.

Розрахунки у 2 кроки

  1. Використовуємо базову формулу мікроекономіки – розрахунок прибутку:
  • Змінні витрати – це собівартість вашого продукту.
  • Постійні витрати – це початкові інвестиції в бізнес. Тепер берете ціну продажу свого продукту, віднімаєте змінні витрати –отримуєте прибуток з однієї одиниці товару. Далі ділите постійні витрати на отримані дані: в результаті ви побачите, скільки юнітів потрібно успішно реалізувати, щоб покрити витрати і вийти в плюс.
  1. Тепер враховуємо реалії: беремо за юніт не одиницю продукту, а одного клієнта або користувача. Розрахунок виглядає наступним чином:
  • LTV – це загальна сума грошей, яку ви отримаєте з юніта за період співпраці. Щоб її порахувати, потрібно помножити середній чек на термін життя клієнта.
  • CPA – вартість залучення клієнта.

Основні питання, на які варто знайти відповідь:

  1. Ваш бізнес у виграші від "юніта"?
  2. Цього достатньо, аби вчасно покрити витрати та закріпитися на ринку?
  3. Вас влаштовують отримані темпи розвитку?

Насамкінець, юніт-економіка – зручний та доступний метод оцінки ефективності бізнесу. Важливо усвідомити, що це доволі простий механізм, який не варто ускладнювати. Він дає нам усі необхідні інструменти, аби оцінити ситуацію в цілому та спрогнозувати розвиток стартапу. Мінімальний час на розрахунки – чітке уявлення про найближчі перспективи бізнесу.